Brøk – multiplikasjon 1: Spor IV

Brøk – multiplikasjon 1: Spor IV

SPOR IV

Oppgave 1

Charlie går på 8. trinn på Charlottenlund ungdomsskole der \frac{8}{15} av elevene er gutter. \frac{1}{3} av guttene går på 8. trinn og \frac{3}{8} går i klassen til Charlie. Hvor stor brøkdel av elevene på skolen er gutter som går i klassen til Charlie?

Oppgave 2

Charlotte og Charlie tok en løpetur rundt banen. Charlie løp \frac{1}{3} av banen på 1 minutt, mens Charlotte løp \frac{1}{4} av banen på samme tid.

a) Hvor lang tid tar det før Charlie tar igjen Charlotte med en runde hvis de holder jevn fart?

b) Hvor mange runder har Charlie sprunget på dette tidspunktet?

Oppgave 3

Når vi skal skrive tall som ikke er heltall (naturlige tall), bruker vi vanligvis desimaltall eller brøk.

a) Hvilke fordeler gir det å skrive tall som brøk? Bruk eksempler i svaret ditt.

b) Hvilke fordeler gir det å skrive tall som desimaltall? Bruk eksempler i svaret ditt.

Se fasit

4 Comments

    1. Geir Gangstad

      Hei,
      det var noe upresis oppgavetekst, men målet var å finne ut hvor mange runder det tok før Charlie tok igjen Charlotte med en hel runde.
      Charlies runder = Charlottes runder +1
      Det gir følgende likning
      1x/3 = 1x/4 + 1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *