SPOR IV
Oppgave 1
Når du lærer om multiplikasjon, brukes ofte hundrekartet nedenfor, men det kan også brukes til å finne andre sammenhenger mellom tall.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 |
41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |
51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 |
61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 |
71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 |
81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 |
91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 |
a) Velg deg et kvadratKvadrat En firkant med fire rette vinkler og like lange sider. på 2×2 ruter. Regn ut produktet av tallene som står i motstående hjørner, og finn differansen. Gjenta utregning med nye kvadrater. Kan du forklare sammenhengen?
b) Velg deg kvadrater på 3×3 ruter. Gjenta utregningen. Hva blir differansen nå? Kan du forklare denne sammenhengen?
c) Velg deg kvadrater på 4×4 ruter. Gjenta utregningen. Hva blir differansen nå? Kan du forklare denne sammenhengen?
d) Finn andre sammenhenger i ulike typer figurer; rektangler, trekanter, kryss, osv.
(Kilde: matematikksenteret.no)
Oppgave 2
Multiplikasjon som gjentatt addisjon
En lærer gav elevene i oppgave å summere alle tallene fra 1 til 100. Læreren tenkte at dette skulle holde elevene i aktivitet hele timen, men etter kort tid hadde en av elevene svaret klart. Hvordan tror du denne eleven tenkte?
Se fasit