Flukten fra fangehullet – matematisk escape room

Et matematisk escape room er en samarbeidsoppgave for 3-5 elever. De skal løse ulike oppgaver for å finne ulike koder og dermed komme seg videre til neste rom og til slutt ut. De trenger papir, skrivesaker og kalkulator for å løse oppgavene. Flukten fra fangehullet passer best for elever på slutten av 8. eller på 9. trinn og er mer utforskende enn escaperommet Kheopspyramidens kryptiske koder.

Du kan tilby ulike hjelpemidler underveis dersom du merker at elevene står fast, f.eks.

  • Spør en annen gruppe
  • Ring en lærer (30 sekunders samtale?)
  • Faglig hjelp (5 minutter med bok eller internett?)

Du kan tildele roller til elevene dersom dere driver med samarbeidslæring.

  • Historieforteller – leser teksten som tar historien videre
  • Oppmuntrer/støttespiller – sørger for å holde motet og humøret oppe
  • Volumkontrollør – passer på at gruppa ikke snakker for høyt og dermed røper svar eller løsningsord
  • Talsperson – holder kontakten med lærer, snakker på vegne av gruppa.
  • Observatør – noterer seg hvordan samarbeidet i gruppa er
Faglige krav

Det kreves følgende matematiske kompetanse:

1.     De fire regneartene med heltall og desimaltall

2.     Likninger (Likninger med flere ukjente)

3.     Lineære funksjoner

4.     Algebra

5.     Potenser.

Lenke for elevene: Flukten fra fangehullet

Dersom du kommenterer nedenfor at du ønsker en fasit, blir ikke meldingen publisert, men du får tilsendt en fasit på e-post. Bruk alltid e-postadressen på ditt arbeidssted, da blir det lettere for meg å skille elever fra lærere…

11 Comments

  1. Anna

    Disse oppgavene var veldig gøy å jobbe med! Oppgavene hadde variasjon og noen brukte man ikke så mye tid på å finne ut hva som skjer, mens andre måtte man virkelig sette seg inn i det. Disse oppgavene tror jeg mange kan gjøre, passer også til noen syvendeklassinger. Veldig fin historie med masse kreative oppgaver!

  2. Elisabeth

    Dette var et skikkelig bra opplegg. Jeg gjorde den ene garderoben på skolen om til en skummel hule. Inne i hulen hadde jeg lagt ut en del hint og koder som var bundet opp til oppgavene. Elevene hadde det kjempegøy.

  3. Ellen Udnes

    Dette har vært en spennende dag med klassen! Den siste oppgaven var spesielt artig. Til de av dere som lurer på hva den går ut på – det finner dere ut når dere kommer så langt 🙂 Utfordring nok i massevis – også for meg som lærer. Jeg tror neste steg blir å sette elevene til å lage sitt eget escape room etter samme mønster.

  4. Mona Domaas Wibe

    Kjempemorsomt opplegg som fenget elever på 9. trinn. Her var der forskjellige oppgaver av varierende vanskegrad og dermed noe for enhver. Anbefaler dette opplegget!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.